van Oumey naar Saint-Julien-Chapteuil

Oké, de weersvoorspelling voor de namiddag ziet er niet zo goed uit ...
S morgens is het mistig wanneer ik het gordijn opentrek, maar al snel priemen de eerste zonnestralen door de mist. Na het ontbijt neem ik afscheid van de lieve uitbaters en de andere gasten in de chambre d'hotes en stap ik naar de trein.
De toeristische stoomtrein doet er een dik half uur over om 8 km te rijden. Daar stap ik uit en ben ik al snel terug op de juiste route. Het zonnetje doet goed, maar links van mij beginnen al dikke wolken samen te pakken. Rond de middag valt er al wat regen en een donderslag.
Wanneer ik in de late namiddag op een hoogte van 1270 meters nogal plots naar een vergezicht over de vallei van Le Puy kijk, kan ik alleen maar vol bewondering kijken naar de schoonheid ervan. Ook al hangt ze vol met donkere regenende en bliksemende wolken. Tijdens het begin van de afdaling is er bij mij maar licht gedruppel. Maar wanneer ik een pauze neem om te eten, bollen ook boven mij de wolken steeds dikker op. Even regent het wat feller, maar daarna gaat het wel weer beter. Ik moet nog een dik uur stappen wanneer mijn te volgen weg plots splitst. De GR naar links en de Compostela route naar rechts. Ik kies rechts... slechte keuze, w1nt in het dos staan er plots geen pijltjes meer. Ik beslis om naast het water verder te gaan. Tegen 18h00 wordt schrikbarend donker in het bos. Er vallen dikke regendruppels. Wanneer ik het bas uit kom, zie ik nog 5 minuten de kerktoren staan. Daarna dreekt de hel los. Een stortvloed aan regen komt met gedonder en bliksems uit de lucht gevallen. Ik zie nergens plaats om te schuilen. Zelfs de straten worden rivieren. Het regent door mijn regenjas door, tot het water mijn schoenen inloopt. 2km later kom ik in het dorp aan. Onderkoelde en doorweekt nat, blij dat ik gisteren een huisje gereserveerd had.

Populaire posts van deze blog

Olavspad dag 1: Vinstra naar Varphaugen

van Genève naar Mont-Sion

van Lachapelle-Marival naar Rocamadour.