eerst ff over gisteren

'S morgens in Lokken Verk bel ik naar de slaapplaats voor pelgrims in Skaun. "Jazerker meneer. U kan bij ons slapen vanavond. Ala de deur nog gesloten is wanneer u aankomt, dan bent u de  eerste en moet u naar een nummer bellen dat op de lijst links naast de deur staat."
Ik dus gerust op pad. Na 30 km heb ik een slaapplaats. In de outdoorshop koop ik me een nieuwe windstopper. De verkoper zegt me dat het in 10 jaar niet meer zo hard geregend had de dag ervoor en dat de weg die ik langs moet, is weggespoeld. En inderdaad...even later is de weg afgezet voor alle verkeer en staat er politie en enkele  bewoners. Ik moet terug en langs een klein weggetje naar boven. Daarna gaat het over het asfalt terug naar omlaag. Daarna kabbelt de dag rustig verder, maar ik heb een vreemd voorgevoel dat er iets zit aan te komen. 
Een half uur voor ik in Skaun ben, zie ik dat de man deze morgen een half uur na ons telefoongesprek heeft teruggebeld. Ik voel de bui al hangen, maar ga wel zien wat er komt. 
Voor het parochiezaaltje van Skaun, waar de pelgrims mogen slapen, staat de parking overvol. Het zaaltje is open en er brand licht. Wanneer ik het zaaltje binnen kijk, springt er een vrouw van haar stoel. Ze neemt me mee naar buiten en zegt dat ik hier vandaag niet kan slapen, maar dat haar man me komt halen om bij hun te slapen. Maar daar heb ik helemaal geen zin in. Ik zou wel graag een stempel willen en dan doorgaan.
Komt de man eraan. Voor een stempel moet ik mee naar de kerk. Daar aangekomen begint de man een ellenlange iitleg over deze kerk uit het begin van de 12de eeuw.
Wanneer we een dik half uur later terug buiten komen, staan er nog 2 Nederlandse fietspelgrims te wachten op hun stempel en onthaal. Dit doet me finaal besluiten om nog 16km verder naar de camping te stappen. Ik bel de camping enkele malen op maar krijg niemand aan de lijn. Maar wanneer ik, na het inkopen van 2 liter water, nog een keer probeer, lukt het wel. Ik mag h3n op het priveznummer bellen wanneer ik aankom. Hoe laat ook. En dus stap ik flink door voor enkele uren. 
Om 23h20 ben ik op de camping, waat ik nog een hamburger met frietjes kan eten vooraleer mezelf op te frissen en omstreeks 1h30 mijn ogen te sluiten.

Populaire posts van deze blog

Olavspad dag 1: Vinstra naar Varphaugen

van Genève naar Mont-Sion

van Lachapelle-Marival naar Rocamadour.