Olavspad dag 10: van Øysand Camping naar Trondheim

Ik was laat wakker vandaag. En toch had ik helemaal niet goed geslapen. Ik moet vóór 12 uur uitchecken, en dat haal ik nog net. Maar bij de receptie staan de 2 Nederlandse fiets pelgrims die gisteren in Skaun aankwamen wanneer ik vertrok. We drinken samen een bakje koffie en blijven eigenlijk veel re lang keuvelen. Om half één gaan we door. 
40 minuten later kom ik bij de veerman. Die is net aan het eten. Op een bank zitten 2 bejaarde mensen met hun dochter en de hond. We hebben een gezellige babbel en de tijd vliegt voorbij. Gelukkig maar... want de veerman leek bezig te zijn aan een 4-gangen menu. Om 1h30 komt hij eraan. Ondertussen is het fors beginnen waaien. Er staan overal witte koppen op het water. De overzet in het bootje was  best een avontuur. Bij het aanmeren aan de andere kant moet de man erg veel moeite doen om zich vast te maken. Wanneer we uiteindelijk aangemeerd zijn, vertelt hij dat hij nog nooit in zo een harde wind heeft gevaren omdat dat niet zo vaak voorkomt hier in het fjord.
Daarna stap ik verder. Ik houd niet van laatste dagen. Het waait hard, het regent regzlmatig en het is veel te koud. Maar tot op de heuvel van de vreugde, blijft het een aangename wandeldag. Daarna gaat het over het asfalt naar de kathedraal van Trondheim... die ondertussen al gesloten is. 
Daar sta ik dan. Na 10 lange dagen in Noorwegen op een zo goed als leeg plein, nietig naar de kathedraal te kijken.
Morgen doe ik een dagje Trondheim en haal ik mijn certificaat op. En overmorgen neem ik de trein naar Oslo. De nabeschouwing volgt nog.


Populaire posts van deze blog

Olavspad dag 1: Vinstra naar Varphaugen

van Genève naar Mont-Sion

van Lachapelle-Marival naar Rocamadour.