Olavspad dag 5:Kongsvold naar Smegarden

Deze morgen werd ik wakker met een lichtjes ontstoken keel en neus. Echt verwonderd ben ik daar niet van. Hier boven in de bergen gaat het iets te vaak va zwetend bergop naar ijskoude wind. 
Na het ontbijt, dat wel lekker was, begin ik aan mijn lange dag. Volgens het boekje is het 36. Voor de eerste 4 heb ik bijna 1,5 uur nodig. Dit stukje is echt pittig. Net daarna volgt een erg zware klim. Wanneer ik boven de boomgrens kom, ben ik doornat van het zweten. Een ijzig koude wind blaast een grote regenwolk mijn richting uit. Ik doe mijn kletsnatte windstopper uit en mijn regenjas aan. Die blijft aan tot 5km voor het einde. Maar gelukkig niet voor de regen, die maar een uurtje duurt, maar vooral voor de snijdende koude wind daarboven.  Op een mooie zonnige dag moet het daar ongelofelijk mooi zijn. Maar vandaag hangen de wolken te talrijk boven de bergen. Toch kan ik er van genieten. 
Maar aan alle mooie liedjes komt een einde. Na 18 km begint de afdaling richting Oppdal,  waar ik morgen langs kom. Wanneer ik enkele onbewoonde huisjes passeer, waarvan één een onbemande pelgrimsroute is, gaat het over een brede verharde weg naast het water naar beneden. Het is mooi en leuk, maar ook heel erg lang. Om 19h45 kom ik op mijn bestemming aan. Mooi op tijd, want de kiost van de camping is open tussen 20h00 en 20h30. 
Dovrefjell ligt achter mij. Laat de rest maar komen.

Populaire posts van deze blog

Olavspad dag 1: Vinstra naar Varphaugen

van Genève naar Mont-Sion

van Lachapelle-Marival naar Rocamadour.